Egy Málna naplója

Egy Málna naplója

Kezdetek

2014. szeptember 12. - KZoly

Bevezetés

Azzal a céllal hoztam létre ezt a bejegyzést, hogy akit érdekel, nyomon követhesse, egy Málna PC (Raspberry Pi) robottá alakulását. Na jó. Ez így kicsit nagyképű, mert azért robotnak sem lehet majd nevezni, inkább egy távirányítós, kamerás autónak.

Pár szó az ismereteimről és még több a nem-ismereteimről.

Tudok C-ben programozni és ismerem a Linux-ot felhasználói szinten. Amit nem tudok, webserver-t konfigurálni, nem vagyok jártas webfejlesztésben és az elektronikában sem.

 

Kezdet

Egyszer a 9 éves fiam azzal állt elő, hogy ő robotot akar építeni. Igazit, ami működik. Mondtam ez kb. 2 diploma munkát is kitenne. (A fiam robot építős álma mondjuk beteljesülni látszik, bekerült egy LEGO Mindstorm építő csapatba. :-) )

Beszélgettünk kicsit róla, és eljutottunk oda, hogy ha lenne 2 kerék külön motorral, meg egy bolygó kerék (nem tudom pontosan hogy hívják), akkor abból már lehetne kezdeni valamit. Csakhogy vezérelni kéne. Először programozható IC-kre gondoltam, aztán összeakadtam a net-en a Raspberry Pi-vel.

Innen már egyértelmű volt, hogy a Málna vezérli majd. Nézegettem a net-et, és láttam, hogy van hozzá kamera is, és így már értelme is lett.

Szóval meglett a cél. Építeni, egy net-ről, böngészőből irányítható autót, amin van egy kamera, és a kamera képe látszik a böngészőben.

Kis kutatás a net-en, hogy mi is kell. Nagyjából a hozzávalók:

- Raspberry Pi (én a model A-t választottam, egyrészt kisebb a fogyasztása, ami egy távirányítós autónál fontos lehet, másrészt ezt adják a kamerával KIT-ben)

 - legalább 4 GB-os SD kártya (8 GB-ost ajánlanék minimum)

 - 2 kerék, külön motorokkal, meg valami “alváz” (ez az ebay-ről KIT-ben beszerezhető.)

 - motorvezérlő (a két motort tudja külön-külön vezérelni)

 - kábelek

 - USB WIFI adapter

 - USB HUB (ez egyenlőre úgy tűnik, hogy csak az elején kell)

 - USB billentyűzet, esetleg egér (ezek is egyenlőre csak az elején kellenek)

 - Valami kijelző (én a TV-t használtam, mert a HDMI kábel adott volt, és ez is csak az elején kell)

 

A billentyűzet, egér, Raspberry Pi, SD kártya és a TV kivételével, minden ebay-ről jött.

Billentyűzet , egér, SD kártya és a TV volt. A Raspberry Pi-t meg itthon vettem a Málna PC-nél.

 

Miután minden megjött, kezdetét vehette a munka.

 

Először is megkerestem a net-en, hogy mit rakjak rá. Így találtam rá a NOOBS-ra (kezdőknek szóló cucc), bár nem tudom, hogy mennyivel lenne bonyolultabb mondjuk egyből a RASPBIAN-t felrakni. Viszont a teljes NOOBS-hoz kicsi a 4GB-os kártya, így végül a NOOBS-ból nem másoltam fel minden lehetőséget.

SD kártya be a Málnába, meg a HDMI kábel is, na meg a billentyűzet. Végül a telefon töltője, mint áramforrás. :-)
Bejött egy kezdő képernyő, ahol kiválaszthattam, hogy legyen magyar, és hogy a RASPBIAN-t rakja rá. Majd partícionálta az SD-t és feltelepítette a rendszert, és kész. Működik. Egyből. X felület is. :-)

Ezután jöhetett a net beállítás, mivel a model A-n nincs hálózati csatlakozó, és csak 1 USB port van, így kell az USB HUB. Szóval USB HUB be, billentyűzet HUB-ba, WIFI adapter HUB-ba. Majd bekapcs.

Az X felületen volt egy WIFI config program, azzal könnyen beállítottam a WIFI-t.

Kis utána olvasással meg lett, hogy hogyan legyen fix ip cím. Innentől nem kell a billentyűzet, egér, és monitor, mert másik gépről PUTTY-tyal, esetleg, ha X felületet akarunk, VNC-vel vezérelhető.

Mivel az autót böngészőből szeretném távirányítani, raktam a Málnára egy apache-ot is. Ez is könnyen gond nélkül felment.

Belső hálózaton a fix ip-vel el is értem a weboldalt.

Azért, hogy a világ bármely pontjáról hozzá férhető legyen, kéne valami dynamic dns is. Na itt tartok. Szenvedtem, végül nem nagyon jött össze. A freedns.afraid.org-on beregisztráltam, elvileg a Málna frissíti is az IP címet, log alapján sikeres. A ping megy is a logikai címre, de a web oldal nem jött be. Próbáltam a routeren a port forwarding-ot, de még így sem működik.

Ha ezt sikerült leküzdenem, folytatom.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://malna-naplo.blog.hu/api/trackback/id/tr786691561

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása